.

.

torstai 8. lokakuuta 2015

Hämäläistyneen pohjalaisen uusi yhteisö


Jo on aikoihin eletty, kun tämä reaktioissaan aika nopea pohojalaisakka tunnustautuu hämäläiseksi. Niin on nyt käynyt! Aika on tehnyt tehtävänsä.

Kun vuositolkulla odottelee muita ja seuraa ympäristönsä tapaa ottaa mukavalla tavalla lungisti, niin johan sitä fiksu ihminen miettii, että kannattaako tässä nyt itsekään niin kovasti hötkyillä.


Joskus silloin 13 vuotta sitten uuden kotiseutuni erilaiset tavat tuntuivat kovin oudoilta. Kaipasin pohjalaisheimoni pariin, sillä hämäläinen olemisen koodi ei oikein auennut minulle.

Nykyään tiedän, että Slow-life on aika leppoista. Siinä on sellaista rentoa, tekisi mieleni sanoa, että "periksi antamisen meininkiä". Mutta positiivisessa mielessä.

Olen onnistunut poimimaan rusinat hämäläisestä pullasta ja taidan nykyään sulautua aika hienosti tähän slowarijoukkoon.


Nykyaikana ihmiset liikkuvat paljon, eikä se voi olla heijastumatta paikalliskulttuuriin. Kaikkialla on kaikenlaista porukkaa.

Jossain syvällä nuo vanhat heimotavat kuitenkin vielä vaikuttavat, ja kyllä vieras ne uudesta ympäristöstä helposti huomaa. Vieraat tavat tarjoavat uusia näkökulmia. Niistä voi saada itselleen entistä paremman elämäntyylin. Voi esimerkiksi oppia harkitsemaan nopeita liikkeitään.


Näillä saatesanoilla liityn nyt hämäläisten sisustus- ja lifestylebloggareiden edustavaan Slow-blogit ryhmään. Verkostoituminen muiden bloggaajien kanssa on blogiharrastuksen mukava kylkiäinen. Indiedaysin kautta olen jo saanut monia live-elämän tuttavuuksia blogikavereista. Slow-blogiryhmässä tavoitan varmasti vielä lisää hengenheimolaisia. Yhteisöllisyydessä on voimaa.


Hämäläisiä blogeja voit seurata kootusti Slow-blogien Facebook-sivujen kautta.

Kuvituksena tällä kertaa eilisiä aamulenkkimaisemia. Aika leppoisan kaunista! 


Onko sinulla kokemusta heimotavoista?

Terveisin Katja

Instagram-sivuni löydät TÄÄLTÄ. 
 
Nainen Talossa on myös Facebookissa. Voit saada blogin päivityksiä FB-aikajanallesi tykkäämällä blogin FB-sivusta ja tilaamalla päivitykset TÄÄLLÄ.

28 kommenttia:

  1. Upeita kuvia syksyisestä luonnosta.
    Ja minä hämäläisenä yrittänyt harjoitella pohjalaiseksi, ei vaan meinaa onnistua. Kohta 50 vuotta harjoitusta takana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :). Heh, eihän se helppoa ole mukautua uuteen maisemaan. Mutta kyllä ihminen on oppivainen. Ei kaikkea tarvi itselleen ottaa, mutta ymmärryksen kasvaminen helpottaa olemista :D.

      Poista
  2. Ihana kuva! Oon suurimman osan elämästäni asunut täällä pohjoisessa, joten ei ole erityisiä kokemuksia....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :). No sittenhän sinä olet välttynyt väärinkäsityksiltä. Minä saan edelleen välillä kulttuurishokkeja ja taidan myös itse niitä aiheuttaa ;).

      Poista
  3. Onpa ihania kuvia! Hidastaminen on niin vaikeaa, hyvä jos olet onnistunut. :) Kirpsakkaa torstaita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Katja! No eihän minusta perushämäläistä ikinä tule, mutta olen ymmärtänyt, että hidastamisessakin on puolensa. Monesti pääsee itse vähemmällä, kun antaa ajan kulua. Hermojahan se vaatii :D.

      Poista
  4. Onpas ihania lenkkimaisemia, kyllä noissa kelpaa hidastella ja pysähtyä nauttimaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Ei olekin ihania maisemia. Olen niin onnellinen tässä ympäristössä, missä luonto on niin kaunista :).

      Poista
  5. Noi kuvat on kerrassaan upeat.
    Itse olen muuttanut elämäni aikana ihan liian monta kertaa, kiitos yli-innokkaan reissuäitini. Jospa paikkakunta nyt olisi se missä viettäisin pitkän tovin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Minä olen kiertänyt Pohjanmaalta Helsingin kautta tänne Hämeen liepeille. Kyllä tämä on koti, vaikka pohjalainen sydän säilyy iäti <3. Helsinki ei ollut minua varten, ei sitten yhtään :).

      Poista
  6. Ihanat kuvat!
    Minä olen syntyperäinen hämäläinen (juuret Päijät-Hämeessä). Välissä käväisin asumassa 15 vuotta Helsingissä ja nyt olen asunut n. 8 vuotta Pirkanmaalla. Pk-seudullakin viihdyin, mutta kyllä tämä hämäläinen hitaus ja leppoisuus sopii minulle paremmin. Hötkyilemättä paras :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tuula :).
      Leppoisuus on hyvästä ja hötkyilemättömyys tiettyyn pisteeseen. Mutta välillä kyllä hämäläisten kanssa tuntuu siltä, että mikään ei ole niin tärkeä asia, että iso pyörä pyörisi. Silloin pohjalainen minä tuskastuu. Puhisen ja puhkun :D.

      Poista
  7. Kauniilla sanoilla liityit uuteen joukkoon :) Minä en kyllä ole tuntenut itseäni ikinä hämäläiseksi ja minua välillä ahdistaa muiden hämäläisyys :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Samaistun sinuun :)
      Oletkos itse ajatellut Slow-blogit porukkaa? Nyt kun on niin muotia kuulua johonkin maantieteelliseen blogirinkiin...

      Poista
  8. Ensinnäkin sinun lenkkimaastot ovat kyllä ihan ylivertaiset - upeita kuvia ja upeita maisemia!
    Kun on karjalaiset juuret, savossa syntynyt ja hämeessä pääsääntöisesti tekee duunia, niin on siinä oleminen :)
    Riuskalle ihmiselle hitaampi tekemin on vaan välillä niin vaikeaa, mutta kuten sanoit, niin kaikkeenhan oppii ja tottuu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anu! Nämä maastot ovat kyllä paras kannustin liikuntaan ja minulle ihan lottovoitto, kun tykkään niin ulkoilla. On luksusta päästä lenkille kauniiseen maisemaan kotiovelta.
      Sinullapa on heimokokemusta. Ennemmin riuska kuin lepsu :D

      Poista
  9. Upeet kuvat <3 Mukavaa loppuviikkoa :)

    VastaaPoista
  10. Just tänään puhuttiin töissä pohjalaisten ja hämäläisten eroista, Vantaalla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Kyllä niistä eroista puhetta riittää. Parempi olla diplomaattinen :D

      Poista
  11. Niin kauniita kuvia lokakuusta! Ehkäpä taas nähdään Indiedayssillä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tuire. Jos säät suosivat, niin onhan lokakuu ihan kauneimpia kuukausia.
      Olen tulossa Indiedaysin päivätapahtumaan ja näillä näkymin myös iltaan. Vähän se Halloween-teema vaan askarruttaa ;). Olisipa kiva nähdä!

      Poista
  12. Nuo kuvat ovat kertakaikkiaan jotain aivan käsittämätöntä. <3 Tuo Slow on muuten oiva nimi ja kauniskin samalla. Hmmm.heimotavoista, en tiedä minkälaisia helsinkiläiset ovat, ehkä sitten tälläisiä kuin minä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tiia! Tuo aamupäivä oli niin kaunis. Tänään oli melkein samanlaista.
      Jos helsinkiläiset ovat sinunlaisia, niin onpa siellä ihanaa sakkia :).
      Slow on vähän kuin flow. Positiivisia mielleyhtymiä.

      Poista
  13. Miulle ei ole vielä ihan "auennut" näiden hämäläisten "vartoos ny" mentaliteetti vaikka Hämeessä olen asunut jo pitkälti toistakymmentä vuotta. Itse sitä on jo tehnyt miljoona asiaa kun mieheni vasta on funtsailuasteella ;) välillä se ärsyttää ja taas toisinaan tuumaan, että olikin ehkä ihan hyvä ettei vielä päästykään tekemisen asteelle..jos siis olen mieleni malttanut.

    Aurinkoista Syksyn jatkoa!

    t. Saaga

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista :). Tunnistan nuo kaikki kokemuksesi oikein hyvin myös omikseni. Välillä jahkailu ärsyttää, mutta olen todella monesti myös huomannut, että kannatti sittenkin "vartota". Itsellä sellaiseen odotteluun ei monesti pinna millään riittäisi. Onneksi ympärillä sitten jarrutellaan. Toisaalta minun draivillani saadaan (hyvää tai pahaa) aikaseksi enemmän kuin hämäläisellä hissuttelulla ;). Nykyisellään oleminen on leppoisaa, kun ymmärrän hämäläisiä ja hämäläisetkin minua :D. Hiomme toistemme särmiä.

      Poista

Kiitos kommentistasi!